۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

کیا موتورز کره جنوبی صادرات به ایران و امریکا واردات فرش از ایران را ممنوع کرد ند



پراید هم در بازار گران می شود . وضعیت تحریمها بقدری برای جمهوری اسلامی بد شده است که رفسنجانی هم این شرایط را بی سابقه توصیف کرده است و ان را کاملا جدی دانسته است . کیا موتورز سالانه بیش از بیست هزار خودروآماده و  مونتاژی به ایران صادر می کرد . و امریکا بزرگترین بازاراصلی فرش ایران بود که امروز اعلام شد از 7 مهر  صادرات فرش ایران به امریکا ممنوع است


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مايکل چو، سخنگوی شرکت اتومبيل‌سازی کيا،  گفت:تحريم‌های دولت کره جنوبی عليه ايران، یکی از علت‌های اين تصميم بوده است.
بر اساس اين گزارش، شرکت کيا در سال گذشته، 4210 دستگاه خودروی آماده و 17040 دستگاه خودروی مونتاژی  به ايران صادر کرده است، اما اين شرکت از ماه گذشته، صادرات کليه خودروها اعم از تکميل شده و ناقص و قطعات يدکی به ايران را قطع کرده است.
شرکت کيا قبل از اين هيچ دلیلی برای قطع صادرات محصولات خودروسازی خود به ايران ارائه نکرده بود، اما اکنون سخنگوی اين شرکت، علت تصميم مديران اين شرکت را دنباله‌روی از تحريم‌های اعمال شده به وسيله دولت کره جنوبی عليه ايران اعلام کرده است.
بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال تحريم کره جنوبی عليه ايران، بيش از سه چهارم شرکت‌های کوچک و متوسط صادراتی اين کشور، صدور محصولات خود به ايران را متوقف کرده اند.
همچنین  صادرات اين شرکت ها به ايران در ماه های گذشته بين 28 تا 48 درصد کاهش داشته است وعلت اين امر را نگرانی شرکت‌های کره ای از عدم دريافت کرايه کشتی‌های حامل محصولات کره‌ای عنوان کرده است.
دولت کره جنوبی هفته گذشته، در پيروی از قطعنامه تحريم شورای امنيت و تحريم کنگره آمريکا عليه ايران، تحريم‌های مضاعف خود را عليه ايران تصويب کرد.کره جنوبی  ۱۰۲ شرکت و مؤسسه ایرانی از جمله شعبه بانک ملت در سئول و همچنین ۲۴ نفر از افراد درگیر در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی در فهرست این تحریم‌ها قرار دادو هر نوع معامله‌ای از سوی کره جنوبی با ایران با ارزش بالاتر از 40 هزار یورو(50 هزار دلار ) نیازمند تأییدیه‌ از سوی مقامات سئول است.
محصولات کیاموتورز به خصوص اتومبیل پراید نامی شناخته شده برای مصرف کنندگان ایرانی است و روزنامه تایمز مالی به نقل از منابع شرکت کیاموتورز نوشته است که این خودرو بین سی تا چهل درصد از کل اتومبیل های مورد استفاده در ایران را تشکیل می دهد.
اتومبیل پراید تحت لیسانس شرکت کیاموتورز توسط شرکت خودروسازی سایپا در ایران تولید می شود و بهای آن در مقایسه با بسیاری دیگر از اتومبیل های عرضه شده در بازار داخلی این کشور ارزانتر است.
اگرچه تحریم های مصوب شورای امنیت و محدودیت های یکجانبه وضع شده توسط شماری از کشورهای جهان عمدتا افراد، نهادها، بخش ها و صنایع مشخصی را هدف قرار داده و بر خودداری از وارد کردن فشار بر مصرف کننده ایرانی تاکید داشته است، اما عواقب جانبی این تحریم ها به تدریج در بخش های مختلف اقتصادی ایران نمود می یابد.

از جمله، گفته می شود که این تحریم ها به علت ایجاد محدودیت در فعالیت برون مرزی بخش های خدمات بانکی و حمل و نقل، باعث افزایش چشمگیر در هزینه واردات و صادرات کالا برای ایران شده و به عنوان مثال، هزینه تولید در کارخانه های خودروسازی داخلی را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.

 

 صادرات فرش ایران  به آمریکا ممنوع شد 


همزمان،با تحریم خودرو و بنزین به ایران  فروشندگان فرش در ایران از ممنوعیت صدورانواع فرش به ایالات متحده خبر داده اند.
روز سه شنبه، 23 شهریور 1389 خبرگزاری  ایرنا - به نقل از اکبر هریسچیان، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، گزارش کرد که دولت آمریکا از 7 مهرماه 1389سال جاری، واردات هر نوع فرش ایرانی به آن کشور را ممنوع کرده است.
وی گفت که بسیاری از صادرکنندگان فرش ایران با پیش بینی از تصمیم آمریکا برای تحریم واردات فرش، در ماه های اخیر و قبل از اجرایی شدن این تصمیم، به ارسال محموله های فرش به آن کشور مبادرت کرده اند و در حال حاضر هم تعداد قابل توجهی فرش در انتظار ترخیص صادراتی در گمرک ایران وجود دارد.
رئیس اتحدیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران یادآور شد که در دوران زمامداری رونالد ریگان، رئیس جمهوری آمریکا در دهه 1980 میلادی هم دولت آن کشور واردات فرش ایران را ممنوع کرد اما این ممنوعیت چهارده سال بعد لغو شد.
در آن زمان، صادر کنندگان ایرانی فرش خود را از طریق کانادا به آمریکا ارسال می کردند.
در مورد میزان صدور فرش ایران به خارج، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت که به دلیل شتاب بازرگانان ایرانی برای ارسال فرش به آمریکا قبل از اجرایی شدن تحریم های آن کشور، ارزش صادرات فرش در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش یافته است.
فرش دستباف ایران یکی از منابع قابل توجه درآمدهای ارزی و ایجاد کننده اشتغال برای چند صد هزار نفر است که به شیوه صنعت خانگی یا در کارگاه های تخصصی به تولید این کالا مشغول هستند یا در معاملات داخلی و خارجی و در بخش های جانبی آن فعالیت دارند. هریسچیان گفت که آمریکا اصلی ترین واردکننده فرش دستباف و بزرگترین بازار صادراتی فرش ایران است و افزود که زمان پایان این تحریم مشخص نیست.
وی ارزش صادرات فرش دستباف ایران در این مدت را از لحاظ ارزش بیش از یکصد و پنجاه میلیون دلار و از لحاظ وزن حدود دوهزار و پانصد تن اعلام کرد.