۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

تعداد کشته های جاده های ایران در ده سال گذشته بیشتر از تعداد شهدای جنگ هشت ساله با عراق است

طبق بررسی امارهای منتشر شده درباره تلفات جاده ای در جمهوری اسلامی و تعدادکشته های جنگ هشت ساله با عراق به واقعیت نا خوشایندی بر می خوریم

آمار کلی شهدای جنگ تحمیلی تعداد ۲۱۳۲۵۵ نفربوده  که شامل ۱۵۵۰۸۸ نفر دردرگیری مستقیم با دشمن ،۱۶۱۵۴ در حملات دشمن به شهرها  ، ۱۱۸۱۴ نفردرحوادث متفرقه و سایر موارد۹۸۸۹ نفر بوده است از این آمار تعداد ۱۵۵۲۵۹ نفر مجرد، تعداد ۵۵۹۹۶نفر متأهل ، تعداد ۷۰۵۴  نفر ۱۴ ساله و کمتر ، تعداد ۶۵۵۷۵ نفر بین۱۵ تا ۱۹ساله ، تعداد ۸۷۱۰۶نفر بین  ۲۰تا ۲۳ ساله ،تعداد ۲۲۷۰۳نفر بین ۲۴ تا ۲۹ساله ، تعداد ۳۰۸۱۷نفر ۳۰ساله و بالاتربوده است.
ردیف
نهاد
نوع شغل
تعداد
۱
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
کادر
۲۳۱۹۹
سرباز
۱۶۷۳۸
۲
ارتش جمهوری اسلامی
کادر
۹۰۸۹
سرباز
۳۶۹۶۵
۳
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
کادر
۲۹۲۶
سرباز
۵۶۷۲
۴
بسیج و سایر
شغل آزاد
۳۱۶۷۴
۵
دانش آموز
۳۲۲۷۵
۶
دانشجو
۲۶۰۸
۷
روحانی
۲۷۴۲
۸
بیکار
۶۱۲۸
۹
دولتی
۲۶۲۹۳
۱۰
بسیج ویژه
۲۳۲۹
۱۱
خانه دار
۳۱۳۶
۱۲
کودک
۲۹۰۶
۱۳
غیر ایرانی
۴۵۶۵
جمع کل

۲۱۳۲۵۵


اماری دیگری از کشته های جنگ 
تعداد كل شهداي جنگ تحميلي اعلام شد
تعداد كل شهداي جنگ ايران و عراق، طي آخرين آمار، حدود ۱۸۸ هزار نفر اعلام شد. خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، شمار شهداي انقلاب در سال ۱۳۵۷(سال پيروزي انقلاب اسلامي) ۲۸۳۸ نفر اعلام شده است.
همچنين كل آمار شهداي جنگ و انقلاب ۲۱۷۴۸۹ نفر اعلام شده كه شامل ۲۸۳۸ نفر در دوران پيروزي انقلاب
(۳/۱ درصد از كل شهدا)، ۱۶۹۸۶ نفر در اثر شرارتهاي ضد انقلاب (۸/۷ درصد)، ۲۷۷۲ نفر در اثر شرارت اشرار و قاچاقچيان (۳/۱ درصد) مي باشد. همچنين در جنگ تحميلي ۱۷۲۰۵۶ نفردر درگيري با دشمن و ۱۵۹۵۹ نفر در بمباران شهرها به شهادت رسيده اند كه در مجموع شهداي جنگ به ۱۸۸۰۱۵ نفر (۴/۸۶ درصد از كل شهدا) بالغ مي گردد.
در اين آمار كه در ويژه نامه هفته دفاع مقدس روزنامه «ايران» به نقل از بنياد شهيد انقلاب اسلامي درج شده است، نكات قابل توجه ديگري نيز وجود دارد، مانند آمار شهدا بر حسب وضعيت اشتغال كه براي نمونه شهداي شاغل بخش دولتي ۵۲/۹ درصد، بخش غيردولتي ۱۷/۹ درصد، روحاني ۴/۱، دانشجو ۳/۱ دانش آموز ۹/۱۶، خانه دار ۶/۱، بازنشسته ۱/۰ كودك ۲/۱ و سايرين ۶/۶ را تشكيل
مي دهند. در ضمن آ مارهاي ديگري نيز شامل آمار شهدا بر حسب سال واقعه از سال ۱۳۵۷ تا نيمه اول ۱۳۸۰، برحسب مليت ، ميزان تحصيلات، دين، جنسيت و وضعيت تأهل و نيز آمار كل جانبازان كشور و جانبازان بالاي ۲۵ درصد به تفكيك استانها آمده است كه ظاهرا بعضي از آ نها براي اولين بار به انتشار درآمده است.

منبع خبر  روزنامه همشهری پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۶


۲۶۵ هزار ايرانى در سوانح رانندگى یک دهه گذشته كشته شده اند

 ايران داراى يكى از بدترين
 آمارهاى جهانى در زمينه تصادف هاى رانندگى است و به لحاظ سرانه قربانيان 
حوادث رانندگى رتبه نخست را در دنيا به خود اختصاص داده است.
ايران داراى يكى از بدترين آمارهاى جهانى در زمينه تصادف هاى رانندگى است و به لحاظ سرانه قربانيان حوادث رانندگى رتبه نخست را در دنيا به خود اختصاص داده است.
۱۳۸۹/۰۴/۱۴
رييس پليس راهنمايى و رانندگى ايران مى گويد كه طى يك دهه گذشته ۲۶۵ هزار و ۵۱۵ نفر بر اثر سوانح رانندگى جان خود را از دست داده و بيش از دو ميليون نفر نيز مجروح شده اند.

اسكندر مومنى روز دوشنبه در همايش فرهنگيان «ترافيك و پليس نامحسوس» گفته است كه در حال حاضر در ايران به ازاى هر هزار نفر ۱۵۰ خودرو وجود دارد در حالى كه اين رقم در بسيارى از كشورها بيش از ۷۰۰ خودرو است.

خبرگزارى مهر از رييس پليس راهنمايى و رانندگى ايران نقل قول كرده كه گفته است: كاستى هاى بسيارى در حوزه هاى مرتبط با ترافيك و حمل و نقل وجود دارد و زمانى كه با افزايش تقاضاى سفر و خودرو مواجه مى شويم به مشكلات اساسى در كشور برخورد مى كنيم.

ايران داراى يكى از بدترين آمارهاى جهانى در زمينه تصادف هاى رانندگى است و به لحاظ سرانه قربانيان حوادث رانندگى رتبه نخست را در دنيا به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش هاى منتشره، حدود ۶۰ درصد سوانح رانندگى منجر به مرگ در ايران در جاده‌هاى برون ‌شهرى و نزديك به ۳۱ درصد اين تصادفات نيز در مسيرهاى درون شهرى روى مى ‌دهد.

سال گذشته، معاون شهردارى تهران با انتشار آمارى اعلام كرد كه به طور متوسط هر ساعت سه نفر بر اثر سوانح رانندگى در ايران كشته و حدود پنجاه نفر هم زخمى مى‌ شوند.

استاندارد نبودن جاده‌ها و خودروها در ايران همراه با فرهنگ نادرست رانندگى از مهم ‌ترين دلايل بالا بودن شمار قربانيان حوادث رانندگى در ايران به شمار مى ‌آيند.

افزايش تلقات انسانى بويژه در روزهاى تعطيل نوروز يكى ديگر از نابسامانى هاى اجتماعى در ايران به شمار مى رود و روزانه حداقل ۲۰ نفر در حوادث رانندگى اين دوره جان خود را از دست مى دهند.

اسکندر مومنى مى گويد كه ۵۰ درصد تلفات تصادفات در تعطیلات نوروز هنگام انتقال به بيمارستان روى مى دهد و «اين در حالى است كه متوسط آمارهاى جهانى، در باره تعداد كشته در هنگام انتقال به مراكز درمانى ۱۰ درصد است.»

كارشناسان امور حمل و نقل علاوه بر فرهنگ ضعيف رانندگى در ايران عامل مهمى چون ساخت خودروهاى با قابليت و كيفيت پايين فنى از سوى خودروسازان داخلى را يكى ديگر از علل افزايش بروز حوادث رانندگى ارزيابى مى كنند.

در حالى كه سالانه بيش از يك ميليون خودرو ساخت داخل وارد جاده هاى ايران مى شوند نظارت فنى چندانى بر اين خودروها صورت نمى گيرد.

در همين رابطه، رييس پليس راهنمايى و رانندگى ايران گفته است: اگر خودروها از ايمنى بالايى برخوردار باشند سرنشينان آن در صورت واژگونى خودرو با سرعت ۲۰۰ كيلومتر نيز آسيب نمى بينند.

گزارش رسانه هاى ايران حاكى است كه تصادفات رانندگى روزانه ۲۵ ميليارد تومان و سالانه هشت هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان به كشور خسارت وارد مى كند.

منبع رادیو فردا