۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

سامان طهماسبی فرنگی کار ایرانی به تیم ملی كشتی جمهوری آذربایجان پیوست

 طهماسبی فرنگی کار تیم ملی ایران که تا چندی پیش در تیم ملی ایران در المپیک کشتی می گرفت به تازگی تغییر تابعیت داده است و به ملیت آذربایجانی درآمده است و از این پس در با دو بنده تیم ملی جمهوری آذربایجان در میادین ورژشی کشتی خواهد گرفت . از جمله دلایل وی برای تغییر ملیت مشکلات مالی و بی توجهی به مشکلات وی از سوی فدارسیون کشتی ذکر کرده اند

به گزارش ایسنا، فدراسیون جهان کشتی، رسما حضور سامان طهماسبی در تیم ملی جمهوری آذربایجان را تایید کرد و گفت که وی جانشین «شالوا گادابادزه»، کشتی‌گیر سابق این تیم شده است.

سامان طهماسبی، فرنگی کار وزن 84 کیلوگرم ایران، به تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان پیوست  و با پوشیدن دوبنده تیم ملی اذربایجان ، در مسابقات جهانی مسکو شرکت خواهد کرد.
سامان طهماسبی، کشتی‌گير اهل کردستان و دارنده‌ی مدال برنز جهان و مدال طلای آسیا در کشتی فرنگی  است. وی در مسابقات کشتی فرنگی المپیک نماینده ایران بود، اما اخیرا به دلیل آنچه «مشکلات مالی و بی‌توجهی مسئولان ورزش ایران» خوانده شده، به تیم ملی آذربایجان پیوسته است.

 در همین حال محمدرضا یزدانی خرم، رئیس فدراسیون کشتی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که سامان طهماسبی با مجوز وزارت امور خارجه ایران، به تابعیت موقت کشور آذربایجان درآمده و تابعیت دوگانه گرفته است.
به گفته آقای یزدانی خرم، طهماسبی می‌تواند هم برای آذربایجان و هم برای ایران کشتی بگیرد.


جمشيد خيرآبادي مربي وي در گفت و گو با سايت فدراسيون كشتي اعلام كرد كه طهماسبي به خاطر نداشتن شهريه دانشگاه چند ماهي نيز تحصيل را رها كرده بود .خیر ابادی  در ادامه بیان داشت : صريحا اعلام مي‌كنم كه سامان طهماسبي به خاطر مشكلات فراوان در زندگي شخصي مجبور به ترك دانشگاه شده است و اگر اين روند به همين صورت ادامه داشته باشد به زودي او از دنياي كشتي نيز براي هميشه خداحافظي خواهد كرد من به عنوان مربي سازنده‌ي او واقعا متأسفم كه نمي توانيم اين فرنگي‌كار بسيار خوب و جوان كشورمان كه تازه به مرحله‌ي پختگي رسيده است را در اردوهاي تيم ملي در اختيار داشته باشيم آن هم به اين خاطر كه او بدليل مشكلات مالي حتي براي سفر از كردستان به تهران نيز مشكل دارد.

محمدعلي صنعت‌كاران در رابطه با حضور سامان طهماسبي در مسابقه‌هاي قهرماني كشور آذربايجان، در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: هرچه هم به يك ورزشكار بي‌توجهي شود، در درجه اول عرق ملي اهميت دارد و نبايد آن را فراموش كند ولي مسوولين ورزش هم به هوش باشند كه بايد از قهرمانان خود حمايت كنند و شرايطي به وجود نياورند كه يك قهرمان جوان به خاطر بيكاري و عدم توجه به وي به اين راه كشيده شود.
بنابر اعلام رسانه هاي آذربايجان، طهماسبي در مسابقات قهرماني اين كشور شالوا گادابادزه نفر سوم اروپا را شكست داد و قهرمان شد. طهماسبي با كسب مدال طلاي اين رقابت ها 5 هزار دلار جايزه گرفت و به مدت يكسال ماهانه 750 دلار دريافت خواهد كرد تا حداقل از مخارج يكسال خيالش راحت باشد