۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

جمهوری اسلامی قرار وثیقه 600 میلیون تومانی برای مرخصی هنگامه شهیدی صادر کرد

در حالیکه این روزها وثیقه 500میلیون تومانی در جمهوری اسلامی ایران مد شده است و برای سارا شورد امریکایی و شیوا نظر آهاری قرار وثقیه 500میلیونی صادر شد . برای بانو هنگامه شهیدی از فعالین  حزب اعتماد ملی قرار 600 میلیون تومانی صادر شده است . ارقام نجومی که سنخیتی با جرم متهمان ندارد و وثیقه متهمان جنایت به مراتب کمتر ازاین میزان است 


جالب توجه است پیش تر هنگامه شهیدی با وثقیه 90 میلیون تومانی در آبان ماه88 آزاد شده بود و دوباره بازداشت شد و امروز هم اعلام شده است وثیقه برای آزادی وی 600 میلیون تومان است .
به گزارش سایت جرس، پس از گذشت 6 ماه از ارائه درخواست مرخصی استعلاجی و پیگیریهای بی وقفه خانواده هنگامه شهیدی، طی تماس تلفنی از سوی دادستانی تهران به خانواده وی  شهیدی  اعلام شد  ه است که با درخواست مرخصی وی در قبال وثیقه 600 میلیون تومانی موافقت خواهد شد.
همچنین برخی از فعالین حقوق بشر  گفته اند هنگامه شهیدی به  بیماری قلبی و بیماریهای دیگر در زندان مبتلا شده است
مچنین عدم توانایی خانواده شهیدی در تودیع چنین وثیقه سنگینی را ندارند 
شهیدی همچنین از یک ماه قبل با ممنوعیت استفاده از تلفن در زندان اوین روبرو است که این ممانعت با دستور مراجع قضایی صورت گرفته است
شهیدی که پس از چهارماه مرخصی از زندان در روز 8 اسفند برای اجرای حکم مجددا دستگیر شد تاکنون از ملاقات حضوری محروم بوده است و برای نزدیک به 8 ماه از دیدن مادر و دیگر بستگان خود محروم مانده است .


هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، مشاور دبیر کل و عضو حزب اعتماد ملی در جریان حوادث پس از انتخابات بازداشت در روز ۹ تیر ۱۳۸۸ ودر پی دستگیری‌های پس از انتخابات برای نخستین بار بازداشت شد.در ابتدا برای آزادی او در خواست وثیقه یک میلیارد ریالی شد ولی در ۲ آبان قرار مجرمیت برای او صادر شد و پرونده او به دادگاه فرستاده شد.اتهامات شهیدی شامل شرکت در اجتماعات غیر قانونی، تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ،تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری بود.در ۳ آبان ۱۳۸۸ شهیدی دست به اعتصاب غذا و دارو زد و پس از ۱۲۱ روز بازداشت در ۱۰ آبان ۱۳۸۸ با سپردن وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شد و سپس بازداشت و محاکمه شد و به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.