۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

تحریمهای مضاعف کره جنوبی و لبنان : شکست دیگری برای رژیم کثیف جمهوری اسلامی

شرایط روز به روز برای جمهوری اسلامی سخت تر می شود . علاوه بر تحریم های شورای امنیت برخی کشورها نیز به صورت یک جانبه جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داده اند . امروز هم کره جنوبی به جمع تحریم کنندگان ایران پیوست . کره جنوبی برای  تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش فعالیت های هسته ای  تحریمهای مضاعف وضع کرد که 102 شرکت را شامل می شود

به گزارش خبرگزاریها تحریم های جدید کره جنوبی 102 شرکت و مؤسسه مالی و تجاری از جمله بانک ملت همچنین اسامی 24 نفر که مرتبط با برنامه هسته ای ایران هستند را شامل می شود
یکی از مقامات کره جنوبی در این باره به خبرنگاران گفت : اقدام دولت کره جنوبی به دلیل لزوم پیوستن به تلاش های بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد .
وی در ادامه گفت  : از این پس هر نوع معاملات بانک ملت، حتی به مبلغ یک دلار، نیاز به مجوز دولت کره جنوبی دارد. 
سخنگوی وزارت خارجه کره کیم یانگ سان گفت: کره جنوبی جریمه سنگینی بر شعبه بانک ملت در سئول که معامله میلیون ها دلار تجهیزات هسته ای و موشک وتجهیزات دفاعی را تسهیل کرده است‌, اعمال خواهد کرد.
کره جنوبی پیش از این تحریم ها روابط اقتصادی مستحکمی با تهران داشت، بیش از 2 هزار شرکت کره جنوبی در تجارت با ایران فعالیت اقتصادی داشته اند اما این کشور یکی از همپیمانان بسیار نزدیک کشورهای غربی بخصوص امریکا محسوب می ‌شود .
اما خبرگزاری رسمی کره جنوبی - یونهاپ - گفته است که این تنبیه احتمالا شامل دستور دو ماه تعلیق کلیه فعالیت های شعبه بانک ملت در کره جنوبی است.
آمریکا اخیراً تمامی تلاش‌های خود را برای کسب حمایت‌های بین‌المللی در راستای زیر فشار گذاشتن ایران برای تعلیق برنامه هسته ای این کشور به کار بسته است.

کره جنوبی همچنین در این تحریم ها سرمایه گذاری و عقد قراردادهای ساخت و ساز مربوط به منابع نفتی ایران را ممنوع کرده است .

 لبنان نیز جمهوری اسلامی را تحریم کرد 




رئیس بانک مرکزی لبنان از بانک‌های آن کشور خواسته است که تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران را اجرا کنند. رعد سلمه، رئیس بانک مرکزی لبنان در بیروت، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت که بانک‌های لبنان باید طبق منافع و مصالح خود عمل کنند و مطئن شوند که عملیات بانکی آنها در تضاد با تحریم‌های بین‌المللی نیست

آقای سلمه اعلام کرد: تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بسیار هوشمندانه است و لبنان به این قطعنامه احترام می‌گذارد.
قطعنامه 1929 که شورای امنیت در خرداد امسال علیه ایران تصویب کرد از دولت‌ها می‌خواهد که با اتخاذ تدابیر لازم از افتتاح شعبه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و نمایندگی‌های بانک‌های ایران در قلمروی خود، در صورتی که معتقدند چنین شعبی با فعالیت‌های اتمی ایران ارتباط دارند، جلوگیری کنند.
رئیس بانک مرکزی لبنان در راستای سفر یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا به بیروت،‌ این سخنان را مطرح کرده است.
استوارت لوی، معاون امور ضدتروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا، ماه گذشته به لبنان سفر کرد و با رئیس بانک مرکزی و وزیر امور مالی این کشور درمورد تحریم‌ها علیه ایران گفت‌وگو کرد.
رئیس بانک مرکزی لبنان جزئیات گفت‌وگوهای خود با آقای لوی را فاش نکرده است.
براساس این گزارش «بلوم باک سال»، «بانک آئودی سال-آئودی سرادار گروپ» و «بابیلوز بانک سال» ازنظر دارایی درمیان 10 بانک برتر لبنان هستند که اجازه نقل و انتقالات مالی با ایران را ندارند.
رئیس بانک مرکزی لبنان گفته است: بانک‌های این کشور از فهرست افراد و موسساتی آگاهی دارند که براساس درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا کشورهای دیگر اجازه معامله با آنها را ندارند. بنابراین مسئولیت بانک‌های لبنانی این است که طبق قوانین بین‌المللی عمل کنند. مقام‌های بانک‌های لبنانی به درخواست رئیس بانک مرکزی این کشور واکنش نشان نداده‌اند.
به گفته آقای سلمه «بانک صادرات» ایران شش شعبه در لبنان دارد و باید طبق مقررات بانکداری لبنان تحریم‌های سازمان ملل را اجرا کند.
بانک صادرات از سال 1963 در لبنان فعال بوده است و از سال 2006 در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.
بانک مرکزی لبنان در شرایطی از بانک‌های این کشور خواسته است تحریم‌های ایران را اجرا کنند که گروه شیعه حزب‌الله لبنان که خود یکی از اعضای دولت اتحاد ملی لبنان است، مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.