۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

سارا شورد امریکایی هم با وثیقه 500 هزار دلاری آزاد شد



سرانجام سارا شورد پس از تحمل ۱۴ ماه بازداشت موقت با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری از زندان آزاد شد و به سفارت سوئیس (حافظ منافع امریکا در ایران ) رفت. هنوز مشخص نیست چه کسی این وثیقه را تامین کرده است و به گفته وکیل سارا شورد احتمال خروج وی از کشور وجود دارد و به مادرش در یکی از کشورهای عربی بپیوندد.
با دستور بازپرس پرونده و موافقت دادستان تهران سارا شورد يکي از سه متهم آمريکايي بازداشت شده در ايران از زندان آزاد شد.


به گزارش  پايگاه اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران،‌ بازپرس پرونده در پي ارائه ضمانت نامه بانکي مبنی بر توديع وثيقه متهم ياد شده،‌ مراتب را به جعفري دولت آبادي دادستان تهران اعلام  شد و پس از اخذ موافقت دادستان ،‌دستور آزادي خانم سارا شورد  را صادر شد.


 دادستان تهران پيش از اين اعلام کرده بود سارا شورد به دليل بيماري در صورت توديع وثيقه ۵۰۰ ميليون توماني می‌تواند از زندان آزاد شود.


اين درحالي است که دادگاه با تمديد قرار بازداشت دو تبعه ديگر آمريکايي به مدت ۲ ماه ديگر موافقت کرده است و نامبردگان همچنان در بازداشت بسر مي برند. سارا شورد پس از آزادي از زندان به مقامات سفارت سوئيس در ايران بعنوان حافظ منافع آمريکا تحويل شد. پرونده سایر متهمان با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌گردد.



روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران امروز سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که بازپرس پرونده خانم شورد با موافقت دادستان تهران، دستور آزادی را صادر کرده است؛ اما قرار بازداشت شین بائر و جاشوا فتال، دو آمریکایی دیگر که همراه خانم شورد بازداشت شده بودند به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.


در اطلاعیه دادسرای تهران به ارائه «ضمانت نامه بانکی دال بر تودیع وثیقه» ۵۰۰ میلیون تومانی برای خانم شورد اشاره شده، اما روشن نیست که این وثیقه توسط چه کسی تودیع یا تضمین شده است.


مسعود شفیعی، وکیل خانم شورد در گفت و گو با بی بی سی فارسی خبر آزادی خانم شورد را تأیید کرد، اما گفت که نمی‌تواند هویت تودیع کننده وثیقه را آشکار کند.


او گفت : «شخص خاصی که ایرانی هم نیست» تودیع وثیقه را تقبل کرده و «دولت یا سفارتی» در تودیع این وثیقه نقش نداشته


آقای شفیعی، وکیل خانم شورد در ادامه گفت: «که مادر او در حال حاضر در یکی از کشورهای عربی منطقه است و او قصد دارد به مادرش بپیوندد».


خانواده شورد از طریق سفارت سوئیس در تهران به مقامات قضایی ایران اطلاع داده بودند که توانایی تأمین چنین وثیقه سنگینی را ندارند و خواستار لغو یا کاهش مبلغ قرار وثیقه شده بودند.


همچنین انتقال وجه مورد نیاز به ایران برای تأمین این وثیقه با توجه به تحریم های بانکی موجود علیه این کشور دشوار به نظر می رسید.خانواده خانم شورد می‌گویند که او بیمار است و ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شده باشد.


پیش تر مقامات امریکایی ازجمله   پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  گفته بود  وثیقه تعیین شده برای خانم شورد از سوی دولت امریکا پرداخت نخواهد کرد، زیرا پرداخت وثیقه برای شهروندان آمریکایی در خارج از این کشور، روال معمول این دولت نیست.