۱۳۸۹ مرداد ۱, جمعه

تعداد کشته های جاده های ایران در ده سال گذشته بیشتر از کشته های جنگ هشت ساله با عراق است


  رئیس راهنمایی رانندگی جمهوری اسلامی  تعداد کشته های حوادث جاده ای بر اثر تصادفات  بیش از 260 هزار نفر دردوره ده ساله (1379 تا 1389 )  ذکر میکند و با مقایسه تعداد کشته های تصادفات  با کشته های ایرانی جنگ ایران – عراق به این نتیجه می رسیم که تعداد کشته های  تصادفات در ده سال اخیر  از کشته های ایرانی جنگ هشت ساله  جنگ ایران _ عراق بیشتر است .

 به راستی چرا امنیت جاده های جمهوری اسلامی از مناطق جنگی که پیشرفته ترین سلاحها و ارتش  چند میلیونی ایران و عراق در جنگ بودند نا امن تر است .

ايران داراى يكى از بدترين آمارهاى جهانى در زمينه تصادف هاى رانندگى است و به لحاظ سرانه قربانيان حوادث رانندگى رتبه نخست را در دنيا به خود اختصاص داده است.رییس راهنمایی رانندگی می گوید   كه طى يك دهه گذشته ۲۶۵ هزار و ۵۱۵ نفر بر اثر سوانح رانندگى جان خود را از دست داده و بيش از دو ميليون نفر نيز مجروح شده اند.اسكندر مومنى روز دوشنبه در همايش فرهنگيان «ترافيك و پليس نامحسوس» گفته است كه در حال حاضر در ايران به ازاى هر هزار نفر ۱۵۰ خودرو وجود دارد در حالى كه اين رقم در بسيارى از كشورها بيش از ۷۰۰ خودرو است.
بنابر امار تعداد وسیله نقلیه موتوری در ایران از نوزده میلیون دستگاه تجاوز نمی کند و   6میلیون وسیله  بدون بیمه  هستند ودر برابر کشور امریکا با بیش از 300میلیون وسیله نقلیه موتوری  تقریبا چیزی به حساب نمی اید ولی با این حال تعداد کشته های جاده ای ایران بیشتر از کشور امریکا  است و طبق امار جهانی ایران رتبه نخست  نسبت کشته ها بر اساس وسیله  نقلیه موتوری  را دارد و بیشتر کشته های ایرانی در رده سنی جوان محسوب می شوند  و بیشتر معلویتها هم در ایران بر اثر تصادفات رخ می دهد . همین طور رتبه نخست  نسبت کشته ها نسبت به جمعیت کشور را در جهان دارد و آمار کشته شدگان در هر 100هزار نفر  برابر است با 36 که رتبه نخست را از این لحاظ جمهوری اسلامی  ایران  در جهان ثبت کرده است .

در همین رابطه امار کشورهای  دیگر در تصادفات جاده ای  برای مقایسه با ایران 

  سوئد با 10 میلیون نفر جمعیت 580 نفر  کشته و نسبت به صد هزار نفر ببرابر  6
کانادا با 34 میلیون جمعیت 2800 نفر  کشته و نسبت به صد هزار نفر برابر با 8  
ترکیه با 73 میلیون جمعیت 4430 نفر کشته  و نسبت به صد هزار برابر با  6
انگلیس با 64 میلیون جمعیت 3500 نفر کشته  و نسبت به صد هزار نفر برابر با 5/5
المان با 82 میلیون جمعیت 5360 نفر کشته و نسبت به صد هزار نفر برابر با 5/6
ایران با 70 میلیون جمعیت 25000 نفر کشته و نسبت به صد هزار نفر برابر با 36

منبع : روزنامه همهشهری 27 تیر 1389



در همین حال جمهوری اسلامی 

  اولین کشور در تلافات جاده ای 

و در سقوط هواپیما مقام اول را کسب کند
 
 در سرانه اعدام نیز رتبه نخست را کسب کند .

 در فساد ومالی و اداری نیز رتبه  بسیار بدی را کسب کند

سقوط ۲۳ پله ای ایران در رتبه جهانی سلامت.
 وجالبه  ایران، سومین کشور آسیب پذیر در برابر حوادث طبیعی است

آیا این نشان دهنده بی کفایتی کلیت نظام جمهوری اسلامی در 3 دهه گذشته نیست ؟


طبق بررسی امارهای منتشر شده درباره تلفات جاده ای در جمهوری اسلامی و تعدادکشته های جنگ هشت ساله با عراق به واقعیت نا خوشایندی بر می خوریم

امار رسمی شهدای جنگ ایران - عراق 

آمار کلی شهدای جنگ تحمیلی تعداد ۲۱۳۲۵۵ نفربوده  که شامل ۱۵۵۰۸۸ نفر دردرگیری مستقیم با دشمن ،۱۶۱۵۴ در حملات دشمن به شهرها  ، ۱۱۸۱۴ نفردرحوادث متفرقه و سایر موارد۹۸۸۹ نفر بوده است از این آمار تعداد ۱۵۵۲۵۹ نفر مجرد، تعداد ۵۵۹۹۶نفر متأهل ، تعداد ۷۰۵۴  نفر ۱۴ ساله و کمتر ، تعداد ۶۵۵۷۵ نفر بین۱۵ تا ۱۹ساله ، تعداد ۸۷۱۰۶نفر بین  ۲۰تا ۲۳ ساله ،تعداد ۲۲۷۰۳نفر بین ۲۴ تا ۲۹ساله ، تعداد ۳۰۸۱۷نفر ۳۰ساله و بالاتربوده است.
ردیف
نهاد
نوع شغل
تعداد
۱
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
کادر
۲۳۱۹۹
سرباز
۱۶۷۳۸
۲
ارتش جمهوری اسلامی
کادر
۹۰۸۹
سرباز
۳۶۹۶۵
۳
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
کادر
۲۹۲۶
سرباز
۵۶۷۲
۴
بسیج و سایر
شغل آزاد
۳۱۶۷۴
۵
دانش آموز
۳۲۲۷۵
۶
دانشجو
۲۶۰۸
۷
روحانی
۲۷۴۲
۸
بیکار
۶۱۲۸
۹
دولتی
۲۶۲۹۳
۱۰
بسیج ویژه
۲۳۲۹
۱۱
خانه دار
۳۱۳۶
۱۲
کودک
۲۹۰۶
۱۳
غیر ایرانی
۴۵۶۵
جمع کل

۲۱۳۲۵۵


اماری دیگری از کشته های جنگ  ایران - عراق
تعداد كل شهداي جنگ تحميلي اعلام شد
تعداد كل شهداي جنگ ايران و عراق، طي آخرين آمار، حدود ۱۸۸ هزار نفر اعلام شد. خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، شمار شهداي انقلاب در سال ۱۳۵۷(سال پيروزي انقلاب اسلامي) ۲۸۳۸ نفر اعلام شده است.
همچنين كل آمار شهداي جنگ و انقلاب ۲۱۷۴۸۹ نفر اعلام شده كه شامل ۲۸۳۸ نفر در دوران پيروزي انقلاب
(۳/۱ درصد از كل شهدا)، ۱۶۹۸۶ نفر در اثر شرارتهاي ضد انقلاب (۸/۷ درصد)، ۲۷۷۲ نفر در اثر شرارت اشرار و قاچاقچيان (۳/۱ درصد) مي باشد. همچنين در جنگ تحميلي ۱۷۲۰۵۶ نفردر درگيري با دشمن و ۱۵۹۵۹ نفر در بمباران شهرها به شهادت رسيده اند كه در مجموع شهداي جنگ به ۱۸۸۰۱۵ نفر (۴/۸۶ درصد از كل شهدا) بالغ مي گردد.
در اين آمار كه در ويژه نامه هفته دفاع مقدس روزنامه «ايران» به نقل از بنياد شهيد انقلاب اسلامي درج شده است، نكات قابل توجه ديگري نيز وجود دارد، مانند آمار شهدا بر حسب وضعيت اشتغال كه براي نمونه شهداي شاغل بخش دولتي ۵۲/۹ درصد، بخش غيردولتي ۱۷/۹ درصد، روحاني ۴/۱، دانشجو ۳/۱ دانش آموز ۹/۱۶، خانه دار ۶/۱، بازنشسته ۱/۰ كودك ۲/۱ و سايرين ۶/۶ را تشكيل
مي دهند. در ضمن آ مارهاي ديگري نيز شامل آمار شهدا بر حسب سال واقعه از سال ۱۳۵۷ تا نيمه اول ۱۳۸۰، برحسب مليت ، ميزان تحصيلات، دين، جنسيت و وضعيت تأهل و نيز آمار كل جانبازان كشور و جانبازان بالاي ۲۵ درصد به تفكيك استانها آمده است كه ظاهرا بعضي از آ نها براي اولين بار به انتشار درآمده است.

منبع خبر  روزنامه همشهری پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره